Jakie formalności należy dokonać po przeprowadzce?

Zmiana miejsca zamieszkania wymaga od nas planu, o czym  już niejednokrotnie wspominaliśmy. Nie tylko harmonogramu pakowania, ale potrzebujemy również listy niezbędnych czynności, jakie należy wykonać po przeprowadzce. Warto o tym pamiętać i nie lekceważyć terminów narzuconych przez instytucje. Brak dopilnowania niektórych spraw może mieć dla nas wiele negatywnych konsekwencji. Często właśnie te formalność spędzają nam sen z powiek i powodują stres. Grunt to spokojne podejście do tematu i postępowanie zgodnie z procedurami.

Obecnie większość spraw można załatwić drogą elektroniczną lub podczas wizyty w jednym miejscu. Nie odkładajmy tego na później, ponieważ im szybciej uda nam się uporać z papierologią, tym szybciej będziemy mogli cieszyć się nowym mieszkaniem.

Pierwszą czynnością, którą powinniśmy dokonać to wymeldowanie się z poprzedniego mieszkania. W tym samym momencie przestajemy być odpowiedzialni za jego utrzymanie. Jeśli sprzedaliśmy je, to nowi lokatorzy mogą się w nim zameldować. Warto się zameldować w nowym domu. Do tego potrzebujemy akt notarialny, wypis z księgi wieczystej czy w przypadku wynajmowania mieszkania – umowę najmu.

Oczywiście, jeśli już uda nam się zmienić dane adresowe, powinniśmy wymienić dokumenty. Jakie dokumenty są najczęściej wymieniane? Prawo jazdy, paszport, dowód rejestracyjny samochodu i dowód osobisty. Czemu to jest takie ważne? Trzy miesiące od daty zameldowania pod nowym adresem, nasze dokumenty tracą ważność, przez co możemy mieć kłopoty np. podczas kontroli drogowej czy próbie wyjazdu na wakacje. Dowód osobisty jako jedyny wymienimy bezpłatnie, za inne dokumenty będziemy musieli uiścić opłatę w wysokości ok.100-150zł za każdy.

Pamiętajmy również o przekierowaniu korespondencji na nowe miejsce zamieszkania. Oczywiście, jeśli sprzedaliśmy mieszkanie nie zapomnijmy o przepisaniu najważniejszych usług na nowych lokatorów. W przypadku, gdy chcemy zatrzymać obecnego dostawcę internetu czy kablówki, warto sprawdzić czy na nowym miejscu również świadczą oni usługi.

Kolejnym obowiązkiem jest poinformowanie urzędów, a przede wszystkim urzędu skarbowego. Najlepiej zrobić to tuż po przeprowadzce, ponieważ tutaj obowiązuje nas siedmiodniowy termin na powiadomienie o zmianie miejsca zamieszkania. Jeśli zmieniliśmy dzielnicę czy miasto, zmieni się także nasz docelowy urząd skarbowy.

Ważnymi instytucjami, które należy poinformować są również banki. Często umowy kredytowe narzucają na nas obowiązek, informowania o wszelkich istotnych zmianach. W tym przypadku warto zrobić sobie listę posiadanych kont, kart czy lokat i udać się do poszczególnych banków w celu dokonania zmian. Jest to również istotne pod kątem korespondencji. Pilnujmy swoich danych osobowych i treści, jakie mogą być do nas wysyłane przez banki.

Jeśli mamy dzieci, warto zastanowić się nad zmianą przedszkola lub szkoły. Często pozostawienie pociech w obecnej szkole czy przedszkolu, może wiązać się z długimi dojazdami, ale z drugiej strony nadal pozostaną ze swoimi kolegami i koleżankami. W takiej sytuacji, trzeba zastanowić się nad tym, co będzie korzystniejsze dla nas i dzieci. Może po przeprowadzce, uda się nawiązać nowe znajomości i dzieci będą chciały chodzić razem z nimi do pobliskiej szkoły.

Ostatnią kwestią jest poinformowanie pracodawcy o nowym adresie, wszelkich prenumerat czy zaktualizowanie swoich danych w sklepach internetowych, które przesyłają do nas przesyłki. Jeśli już weszliśmy w rytm zmian, to nie zapomnijmy o poinformowaniu rodziny i znajomych, najlepiej zapraszając ich na parapetówkę zorganizowaną od razu po przeprowadzce.